Träning och planering

Det här inlägget är mest träning och siffror, hoppa över om ni inte är intresserade.

Idag var det badonsdag som vanligt, barnen somnar gott på onsdagar. Jag var riktigt nöjd med dagens simpass, men det var jobbigt! Jag må vara envis och rätt så stark och uthållig i det mesta jag håller på med, men så värst snabb är jag inte, i synnerhet inte när jag simmar. De flesta pass brukar jag få köra en 400-ing på tid för att vänja mig vid att försöka lägga upp lopp, så det blev det även idag. Målet är att vara under 6 minuter, utan att ha maxpuls eller mjölksyra efteråt, men där är jag inte. Ola bestämde sig för att grilla mig lite för att få upp snabbheten lite, så direkt efter 400-ingen fick jag köra 24 stycken 25-or, med start var 30:e sekund. Målet var att alla 25:orna skulle vara under 20 sekunder och det var inte helt lätt – jag har verkligen kört för lite snabbhet de senaste åren!

Nu när jag börjar komma igång lite mer med de övriga triathlongrenarna så simmar jag bara en gång i veckan, då blir det inga marathonpass men rejält med kvalitet i varje pass nu när jag har en engagerad tränare. Passen ligger på runt 3000 meter, men jag är ändå rätt trött efteråt.

Löpningen smyger jag så smått igång med och än så länge känns det (peppar, peppar och allt det där…) hyfsat i höften, men då springer jag å andra sidan mindre än jag egentligen skulle vilja. Igår var jag och nafsade på säsongens första intervaller och det gick, tja – ok. Efter 5 km uppvärmning blev det ett intervallpass av miniformat – 4 x 500 meter, som gick i snitt på 3,45-fart. Med blytunga ben.

Min fina Nishiki står kvar inne i värmen ännu, jag vill inte ha punktering och så tycker jag att det är alldeles för kallt för landsvägscykel, så jag kör rätt hårt med spinning och ett och annat trainerpass.

Just idag nojar jag lite över all snö som ännu ligger kvar i fjällen och som inte alls har börjat smälta ner i Vanån och Västerdalälven än, kommer det rinna smältvatten långt inpå sommaren så det är typ nollgradigt när det är dags för Vansbro triathlon och Vansbrosimmet?

Utöver veckans 5-6 träningspass (noggrant planerade för att störa familjen så lite som möjligt) så är det ju en hel del annat som ska planeras och genomföras. Det är rehab- och prehab-övningar, stretching, planering av matlådor och mellanmål för att få i sig tillräckligt med näring och energi, anmälningar till tävlingar, redovisning av kvitton och en hel del annat smått och gott. Det är många timmar som går åt och jag kan inte med bästa vilja påstå att jag tycker att det är så himla kul att balansera på ett ben hållandes i en boll, vingla omkring på en pilatesboll, dricka fil ur plastflaskor, packa badkläder och mat till hela familjen, valla skidor, lära sig laga punka på cykeln, skrubba leriga skor, rullskidor och cyklar, springa intervaller, cykla på en cykel som står stilla, köra ”plankan” samtidigt som jag sköter telefonsamtal eller att gå upp 04.00 på helger. Men jag vet ju vad jag kämpar för, och det är värt varje krona, varje träningsmeter och varenda timme när jag står där på startlinjen – tävla är grejen!

Kommentera





  • Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.