Tränande mamma eller inte

Bloggar om mammaträning, böcker om att komma igång fort efter förlossning, appar med magövningar. Känns det igen? Det har tydligen till och med blivit inne bland kändisar att ha stylist med till BB. Sjukt om ni frågar mig, är det viktigt att se fräsch och nystylad ut dagen efter att man satt ett nytt litet liv till världen? Och hur ska vi kunna säga till våra barn att de är bra som de är om vi själva lägger ner massor av pengar på att förbättra vårt eget utseende? Missförstå mig rätt, jag menar inte att man aldrig ska få köpa nya kläder eller så, men går vi inte lite för långt i träningsivern? Läste just ett blogginlägg om träning som nybliven mamma där skribenten fått mycket kommentarer och pikar när hon var tillbaka på gymmet snabbt efter förlossning. Förutom att jag tycker att folk i allmänhet borde låta bli att, oombedda, tala om för andra vad de tycker om deras vikt/träning/matvanor/förskoletider och annat, så fick inlägget mig att fundera lite. Under mina graviditeter kändes det som att det enda jag läste var ”det är bra att träna på som vanligt vid graviditet”. Fine! Det hade ju varit kul – om jag kunnat träna… När ligamentsmärtor, tidig foglossning och illamående gör att både löpning och promenader är uteslutet och inte ens simning funkar till slut, när man ligger och känner sig som en blekfet val i soffan och det känns som att all världens löpare bestämt sig för att springa förbi fönstret med lätta steg – då är det inte superkul att höra att man gärna ska fortsätta träna som tidigare. Jag tänker att detsamma förmodligen gäller efter att man fått barn. Att preppas med blogginlägg om hur man ska kicka igång träningen sisådär två veckor efter förlossning kan väl ta knäcken på vem som helst. Absolut att alla får göra hur de vill, men då ska det också utgå från just vad man vill – inte vad man känner att man borde. Och har man en nyförlöst kropp, massor av hormoner och känslor och en bebis som kanske inte sover så mycket så kan ju träning vara det sista man orkar med. Men får man de signalerna att det är vanligt att sticka iväg på intervaller fyra veckor efter att bebisen är född så är nog risken att man känner sig väldigt dålig som i bästa fall orkar promenera till Ica för att köpa blöjor (och sen glömma blöjorna i affären för att hjärnan är utbytt mot bomull). 

Känner man sig pigg och stark, visst kan man väl säkert köra på lite, men är man en offentlig person är jag inte säker på att man behöver outa allt man gör – man kanske behöver tänka efter lite extra. För som en kompis till mig så klokt sa, det finns nog idrottskvinnor som börjar träna ganska snart och som kanske till och med har idrotten som arbete (typ Marit Björnen), men de skriver inte om det som att det är något alla skulle kunna göra. 

Man ska nog också komma ihåg att det händer ganska mycket med kroppen under en graviditet och förlossning och jag tror (allt i det här inlägget är utifrån vad jag tror och tycker, jag har inga vetenskapliga studier som jag refererar till) att man ska ha respekt för det. Vänta 4 veckor, 20 veckor eller 1 år – vänta tills du själv är redo. Ingen känner din kropp bättre än du själv – om du vågar lita på det.

Kommentera





  • Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.