Tempopinnar

Ja, hur ska man förklara det? I triathlon får man inte (med undantag för vissa tävlingar) ”ligga på rulle” under cyklingen, man får alltså inte ta rygg på någon annan utan måste ha 10 eller 12 (beror på tävlingsdistansen) meters mellanrum till framförvarande cyklist (utom när man kör om, då får man ligga närmare under max 20 sekunder). Det innebär att man får en hel del luftmotstånd och då är det jobbigare att cykla och det tar längre tid. För att minska så mycket som möjligt på luftmotståndet kan man antingen ha en speciell tempocykel eller (om man är en deltidsarbetande småbarnsmamma som inte är gjord av pengar) så kan man göra det bästa av cykeln man har och till exempel sätta dit tempopinnar på styret. Man kan då minska lite på luftmotståndet genom att man gör sig smalare och lägre när man har armbågarna på kuddarna och underarmarna längs pinnarna. Ett extra plus är att man har flera olika positioner att växla mellan när man ska cykla långt på tävling, det är annars lätt att få ont då det blir väldigt statiskt. Fast det är rätt vingligt att hålla så smalt i början, så nu är det träning som gäller.


En kommentar

  • Maria, 26 juli, 2013

    Aha! Tror jag fattar :)

Kommentera





  • Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.