Tävling och tankar

Jag har egentligen haft en fantastisk helg som dock grumlas en del av oro för andra – ibland känner jag att jag fungerar som en termometer för andras känslor. Det gör ju ingen gladare om jag inte kan njuta av tillvaron för att någon annan har det svårt, men lite så funkar jag tyvärr. Men jag försöker att verkligen ta vara på vardagen och familjen.

Det känns som att det är mycket tävlingar nu, dock inte så stora sådana utan mest på klubbnivå. Kretstävling löpning i onsdags, 4,5 kilometer terränglöpning. Det gick bra, jag höll mig en bit under 4-minuterstempo och sprang om några herrar som gått ut lite för hårt. Helt okej träningspass. Igår var det dags för nästa lopp, nämligen tempolopp i vår klubbtour. 29 kilometer runt sjön Öljaren stod på programmet och jag var faktiskt lite spänd, cyklingen har känts bra den senaste tiden och jag var nyfiken på att se vad jag skulle kunna prestera. Banan är ganska kuperad och det är också några korsningar och kurvor som jag tycker är lite läskiga, men det var ju torrt och fint på vägen, strålande sol och inte så mycket vind. Starten gick förfärligt dåligt då jag inte fick i höger sko i pedalen och fick krångla med det en stund, men sen trampade jag på.

Första kilometrarna är det väldigt dålig asfalt och jag hoppades på att slippa punka. Det gick bra och inte ramlade jag eller krockade med någon buss heller under loppet. Ett stopp måste man göra, vi följer trafikregler och man passerar en korsning med stopplikt. Där fuskades det tydligen förra året så i år hade vi en kontrollant där. Min bästa träningskompis Andreas som inte kan köra, han har råkat ut för en cykelolycka och fått en nyckelbensluxation i AC-leden, är opererad och har fått hela säsongen spolierad. Så sjukt tråkigt!

Jag hade hög puls och var nära att kräkas några gånger under loppet, men benen kändes hyfsat starka och jag höll ett bra snitt. Gick till slut i mål på 48,20 vilket gav mig ett snitt på 35,7 km/h – riktigt bra för att vara jag! Det visade sig också mycket riktigt vara en förbättring på 5 minuter jämfört med för två år sedan (förra året var jag som bekant väldigt höggravid och agerade istället tidtagare). Mycket nöjd!

På eftermiddagen blev det barntriathlontävling i Hallstahammar, barnen var fantastiskt duktiga!

Det var Augusts födelsedag igår och han hade själv valt att spendera sin dag på tävling. Han kom 2:a i sin klass och var jättenöjd!

Idag är det Mors Dag och jag har blivit uppvaktad och känt mig väldigt uppskattad. Jag fick sovmorgon till 8.30 och sen fick jag fina kort och paket.

En rosa cykeltröja! Så fin! Den var tvungen att testas så jag var ute en lugn runda på 75 km på förmiddagen. Idag var det rätt blåsigt och en hel del motvind, men ändå underbart härligt!

Sen har vi hunnit med barnkalas med babysången i kyrkan och ett kalas med 10 vilda 11- och 12-åriga killar här hemma också, skapligt maxad helg…

Kommentera

• Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.