Simvett och etikett – så tokigt det kan bli

Fram tills igår, eller egentligen idag, var jag helt trygg i vilka regler som gäller vid simning om man är flera på samma på bana. Nu är jag fortfarande säker på vilka regler jag tycker gäller, men inser att det kan bli vissa kulturkrockar om man kan kalla det så.

Jag är upplärd bland tonåringar i simklubb och jag tror de flesta som kommer från ”simningens värld” är vana vid liknande regler/uppförande – men vi kan nog inte utgå från att det är ”fatta själv-övningar” som jag nog ärligt talat har tyckt.

Så här tycker jag: den som är igång och simmar har företräde/är på huvudled. Man ska alltså inte behöva bli avbruten mitt i en serie för att någon annan kastar sig ut mitt framför. Jag skulle aldrig få för mig att kasta mig ut framför/samtidigt som någon som är på väg in mot en eventuell vändning – inte ens om mina vilosekunder är slut. Jag får helt enkelt vänta på en lucka. Därför blir jag både häpen och irriterad när en vuxen människa väljer att starta sin serie exakt när jag ska vända. Idag fick jag höra en annan åsikt – nämligen att det är fräckt att bara fortsätta simma när det står andra vid kanten och väntar på sin tur att få börja simma. Intressant tanke och tycker man så kan jag förstå att man tycker andra är framfusiga – men för mig är det lite obegripligt att folk ska få sina serier avbrutna. Man står heller inte och vilar längs hela väggen på banan så att det inte finns plats att vända, man håller sig nära linan åt båda håll så att det finns plats att simma om och, för att vara schysst, så kan man släppa förbi andra som är precis hack i häl vid vändning. Redan sjuåringarna får lära sig att man kan killa framförvarande lite på foten för att förvarna om att man vill simma om, men min kompis menade att om man kommer ikapp så får man vänta.

Men det blir ju tokigt om man tycker olika utan att prata om det och jag har verkligen aldrig menat att vara fräck eller tränga mig fram – jag har bara kört enligt den ”uppfostran” jag fått.

Vad tycker ni andra?

8 kommentarer

  • Pra, 21 oktober, 2015

    Dina sjuåringar och du har rätt. Många har dock ingen känsla för var de har andra när de simmar. Man blockar givetvis INTE hela banan från vändningar. Man startar normal sett efter om man inte ser att man är betydligt snabbare. Simma om får man göra när det är möjligt men där får alla hjälpas åt. Är man mycket långsammare bör man underlätta eller kanske byta bana. Simmar man i motionbanetempo bör man simma där oavsett simsätt

  • Helena, 21 oktober, 2015

    Det låter ju helt sunt det här men i ärlighetens namn så är det ju inget man vet som nybörjare. Ibland lär man sig den hårda vägen genom att göra fel och bli utskälld av någon. Men det brukar ju ge sig när det uppstår en obekväm situation. Det är stökigt det där när det är mycket folk i bassängen. I bland förstår det mitt fokus totalt.

  • Thomas Lennartsson, 24 oktober, 2015

    Håller med dig Marie! Är man två i banan är det inget problem, bara ta varsin sida och hålla sig där. Däremot tycker jag inte att farten ska styra var man simmar, crawlar gör man i den avsedda banan inte i rundsimmet då blir folk tokiga där. Jag tränar alltid på tider med lite folk! Kul att följa dig här Marie

  • Marie Sandberg, 25 oktober, 2015

    Hej!
    Kul att du kikade in Thomas!

  • Marie Sandberg, 25 oktober, 2015

    Nej såklart, det vet man ju inte. Det känns dock ändå lite konstigt att folk kastar sig ut mitt framför någon annan – det känns liksom som att man borde kunna förstå ändå. Typ som att man inte svänger ut med bilen framför en annan bil ;-)

  • Märta, 25 oktober, 2015

    Själv simmar jag inte ”seriöst” utan bara på motionsnivå, men jag blir ofta jätteförvirrad om det är folk i bassängen som inte fattar att man simmar högertrafik där det är två öppna banor i bredd. Det fick vi lära oss när vi simmade som små. Annars får det ju inte plats mer än en person per bana, blir det fler så måste man hålla koll varje gång man möts så att man inte krockar…

  • Pra, 26 oktober, 2015

    Oftast är det en fartbana, tanken är alltså att de som håller ett högre tempo ska simma där oavsett simsätt. Problemet är ofta att de som crawlar i motionbanetempo oftast inte har nån känsla för var man har kroppen. De är i vägen på fartbanan och har inte tillräckligt mycket teknik för att lösa motionsbanesimning.
    Folk blir vansinniga när långsamma simmare är i vägen på fartbanan med..
    Som gammal simmare är det hopplöst att simma utan träningstider.
    Unga simmare under 10 år har mer känsla för när de ska starta ,när de är i vägen än vuxna män och kvinnor.

  • Anders, 10 november, 2015

    För mig då som är hyfsad ny och exakt den profil som Pra här pekar på (för långsam för snabbanorna men för snabb och yvig för motionsbanorna) som genom en gedigen träningsbakgrund dels gillar strukturerad träning (intervaller etc) och dels orkar hålla på ganska länge…
    …jag har verkligen fått lära mig att anpassa mig. Blir det delad bana med en eller fler simmare så är dom nästan alltid snabbare än mig och då tycker jag att det bara är att anpassa sig. T ex starta direkt efter medsimmarens vändning och ta lite längre eller kortare vila så att man tajmar in mina intervaller med de andra simmarna. På samma sätt förväntar jag mig att den snabbare simmaren har känsla nog att förstå att dom ska simma iväg före mig (vilket kanske betyder lite kortare vila än planerat).
    Oftast fungerar det här jättebra i de snabbare banorna så länge det är vana och seriösa träningssimmare där.
    I min erfarenhet krånglar det mest när motionstänket och träningstänket ska dela bana. Typiskt exempel är när man är två simmare på två banor utan avgränsning och motionstänket vill simma runt runt medans träningstänket vill simma fram och tillbaka på var sin bana.
    Men för det mesta är också det lösbart.

Kommentera





  • Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.