Kroppen, träningen och bebisen

Alltså, tanken med den här bloggen var ju egentligen att den skulle vara en träningsblogg – men eftersom det var längesen jag orkade hålla igång två bloggar så får ni nog stå ut med lite bebisprat här också nu. Det är nämligen väldigt mycket bebis i mitt liv just nu och det är tråkigt om Ärtan inte får någonting dokumenterat som syskonen fick.

Jag slits mellan viljan och otåligheten att få komma igång och träna som jag har längtat efter och viljan att bara ligga hemma på sängen och snusa bebis i nacken. Något mellanting kan nog vara bra. Bebis vet precis vad han vill – äta! Mycket och ofta, klart min kropp blir lite trött av att producera all mat. Jag kör knipövningar och lätta lätta magövningar varje dag och nu klarar jag av promenader med barnvagnen på runt 1,5 timme utan direkt tyngdkänsla i bäckenbotten. Fogarna känns inte alls, superskönt, för efter att dottern föddes dröjde det längre innan bäckenet kändes okej. Jag stretchar dock en del för musklerna känns korta och strama. Vet att det ofta inte rekommendera att stretcha i tidig amningsperiod eftersom lederna är så rörliga – men jag får värk i musklerna om jag inte tar ut rörligheten lite.

Jag tycker att det är lite jobbigt med alla som har åsikter om min träning nu. Antingen är det ”nu får du inte träna, nu ska du bara njuta” – som om det ena skulle utesluta det andra? Eller så är folk helt säkra på att jag redan är i full gång trots att jag svarar nekande. ”Har du inte börjat springa än?” Eh, det är tre veckor sen jag klämde ut nästan 4 kg bebis ur ett pyttelitet hål och eftersom jag inte vill att resten av innanmätet ska följa efter ur samma hål så har jag inte börjat springa än. ”Men simma gör du väl?” Nej, jag har ett enormt sår i livmodern som helst inte ska bli infekterat så tyvärr – jag simmar  inte heller. ”Cykla då?” Nja, jag är ihoptråcklad och är inte säker på att stygn och hård racersadel är en bra kombo så ingen cykling.

Ovanstående svar är det ingen som fått av mig, intima detaljer är inget jag är supersugen på att diskutera på stan typ (så jag kör det offentligt på bloggen istället…), men that’s the true. Jag må ha varit vältränad innan graviditet och förlossning, men allt går inte att skynda på och jag har heller inte bråttom. Däremot längtar jag efter att träna och röra på mig, men det är en annan sak – jag är inte stressad. 

Idag var jag dock hos läkare för ett ärende efter förlossningen och även om det inte var därför jag var där så plockade hon bort stygnen, som visserligen ska lossna av sig själva men som inte riktigt verkar göra det. Hon gav klartecken att prova cykla, roligt! Så i nästa vecka ska jag nog plocka ut någon av cyklarna och prova lite, någon timme klarar sig Lilleman utan mig och mat. Förhoppningsvis kanske jag kan prova att simma lite också i nästa vecka – om jag kommer i våtdräkten vill säga…

Nu ska vi se hur mycket vi får sova i natt, vi sover för natten ungefär mellan kl 22.30 och 07 och under de timmarna hinner bebis äta 4-5 ggr varav varje gång tar ca 30 min vakentid – i bästa fall…

Kommentera





  • Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.