Helhelg med triathlon i Uppsala

Årets första husvagnstripp gick till Uppsala för en triathlonhelg, det vankades SM i sprint. Vi kom inte iväg förrän runt 16.30, dottern går på intensivsimskola nu varje vardag i tre veckor och hennes lektion slutar 16.00. När vi väl kom fram till Uppsala vid 19-tiden var elplatserna slut, jag var trött, hungrig och kissnödig och ville typ gråta. Då ringer telefonen i campingreceptionen och de får in en avbokning – lättnad!

När vi installerat oss och äntligen fått lite mat i magen trampade jag iväg ner på stan för provkörning av cykelbanan. Det varnades för stora regnmängder under lördagen och jag ville ha koll på kurvorna och så. Banan kändes inte så läskig som jag befarat och jag kände mig lite lugnare än jag gjort innan. Eftersom jag inte skulle starta förrän 14.15 på lördagen behövde jag inte fixa så mycket mer på fredagskvällen utan det blev lugnt och sen startade lördagen med sovmorgon.

Vi kom ner till tävlingsområdet strax innan lunchtid och nu var inte nerverna alls i ordning. Jag brukar dock bli rätt nervös innan lopp och kanaliserar den oron till att noja kring skosnören, tidtagningschip och annat konkret. Checkade in, plockade i ordning mina saker och värmde upp.

Det regnade rejält när det var dags för start och vattnet var blygsamma 15 grader varmt (kallt…) men när startskottet gick kom jag iväg jättebra.

Jag tyckte jag kom in i ett bra flyt och andningen gick bra, trodde nog att jag skulle ha snabbare än tid än mina 13,06. Var ganska tidig upp ur vattnet, men hade lite strul med våtdräkten och skorna i T1. Kom på att jag inte fått igång klockan men prioriterade i det läget att jaga medalj framför att få korrekta pulskurvor. Jag måste ju lära mig att starta med skorna på cykeln om jag ska köra sprint, men nu hade jag skorna på fötterna och var lite orolig för högerpedalen eftersom den krånglat lite men den klickade i direkt. Skönt eftersom banan började med uppförsbacke. Regnet fortsatte envist att falla och när vi kom uppför backen vid slottet möttes vi av motvind. Jag hade valt racer istället för tempo eftersom banan var lite knixig, men på vissa partier hade det varit bra med tempon. Dock var jag nöjd med beslutet om racern för den kändes smidig på den kuperade banan. Vi skulle avverka 6 varv a’ 3,3 km och jag kämpade på. Jag gick ut som 2:a på cyklingen men märkte att den första tjejen inte drog ifrån utan att vi var ganska jämna. Jag hade en tjej tätt bakom mig som gick om vid något tillfälle, men jag tog tillbaka min position och höll den mot henne. Efter fyra varv blev jag omcyklad av en NocOut-tjej som hade väldig fart. Jag låg nu på bronsplats och hade verkligen inte för avsikt att tappa mer placering än så.

Mina ganska blöta fans hejade outtröttligt på mig varje varv, sådant värmer. Jag växlade ut som trea på löpningen men med ganska gott hopp om att kunna ta in lite tid på tjejerna framför. Löparbanan var 3 x 1,65 km och började med samma uppförsbacke som cyklingen. När jag stack iväg kändes det sjukt stappligt eftersom fötterna var kalla och inte hade mycket känsel och låren var fulla med mjölksyra, men efter första uppförsbacken släppte det och sen kändes löpningen bra och jag gillade löpbanan!

Jag hann ikapp andra tjej redan på första varvet och gick om henne, men knappade bara in litegrann på ettan och gick till slut i mål på silverplats, ca 1 min och 15 sekunder efter första tjej.

Ungefär 10 sekunder efter att jag kommit i mål ropade dottern över hela målområdet: ”nu ska vi åka till badhuset!”  Kliv ur idrottsrollen och tillbaka in i mammarollen direkt ;-). Vi åker ofta till simhallar och äventyrsbad efter tävlingar, men det här var nog rekord. Hon fick vänta lite längre än 10 sekunder men 45 minuter efter målgång var vi vid Fyrishov för några timmars bad, bastu och bus. Det kändes annorlunda att inte vara helt tom på energi efter loppet, eller att behöva ladda på något speciellt sätt med extra energiintag. Annorlunda men skönt. Det här var min första riktiga sprint och jag fick faktiskt mersmak! Jag måste slipa en hel del på växlingarna men annars ger jag mig själv klart godkänt.
Tiderna blev:
750 meter simning: 13,06 (2:a tid)
20 km cykel: 38,11 (3:e tid)
5 km löpning: 18,43 (1:a tid)

Efter badet åkte vi tillbaka ner till tävlingsområdet för prisutdelning.

Riktigt roligt att få en SM-medalj igen (fast ska man vara noga heter det RM=riksmästerskap för masters) och även om jag gärna stått överst på pallen så är jag nöjd med min insats och mitt silver.

Dottern är nöjd, hon bärgade också en silvermedalj när vi var i simhallen, nämligen Kaj Krokodils silvermedalj!

Idag hade det tack och lov slutat att regna och det var till och med lite soligt till och från. Idag var det SM-stafett och barntävling så vi har hejat på barnen och så förstås Lindakatarina som körde en sträcka i stafetten. En stolt August knep en pallplats, mamman är stolt över att han överhuvudtaget hoppade i vattnet då han inte gillar kallt och mörkt vatten. Lägger ut ett helt inlägg med Tri4fun-bilder strax. Här är en bild på stark Lindakatarina:

Kommentera

• Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.