Halvtid

imorgon är Ärtan och jag exakt halvvägs igenom graviditeten och jag tänker att det är lite som att köra intervaller – efter hälften kan man börja räkna ner istället för upp liksom. Ligger just nu i soffan och äter en apelsin som sonen var snäll och skalade åt mig. Vi tittar på gladiatorerna och sonen upplyser mig om att gatloppet inte är lämpligt om man är gravid ”om man inte vill ha en halvtaskigt mosad bebis”. Tack för tipset ;-). 

Det var lite tungt att komma igång och jobba i måndags efter en hel vecka ledigt. Jag har inte jobbångest på kvällarna för jag trivs bra på mitt jobb, men jag har ”gå upp tidigt på morgonen -ångest”, lider varje kväll jag sätter klockan på väckning. Men trots trötthet har de flesta dagarna den här veckan flutit på bra och jag har även orkat en hel del träning. I tisdags sprang jag när dottern tränade gymnastik. Det blev 7,5 km jogg i behagligt tempo och där jag faktiskt blev piggare och piggare ju längre jag höll på. Jag klarade hela rundan utan kisspaus, men jag hade ganska bråttom in på toan när jag kom tillbaka. Faktiskt så hade jag gärna sprungit längre för det kändes bra, men då var gympan slut. 

Gym med crosstrainer och styrka i onsdags, jag hade ledig dag och passade på under förmiddagen så jag kunde softa med barnen och baka scones och fixa smoothie på eftermiddagen. 

I torsdags var jag i Eskilstuna på kurs hela dagen och en dag i sittande utan kompressionsstrumpor satte sina spår – tror minsann jag samlar på mig en del vätska för jag var alldeles knölig efter strumpor och veck från byxor som varit nerstoppade i stövlar. 

Då var det skönt med ett rejält simpass på kvällen, visste ni att det är toppen att vara i vatten om man är svullen? Det yttre trycket från vattnet gör att man får hjälp med att bli av med vätska i kroppen. Alltså inget konstigt att behöva gå och kissa lite då och då när man simtränar. Det var ett roligt simpass och jag var skönt trött i kroppen efteråt. Jag gillar när vi kör lite teknikövningar, där kan jag få känna mig lite duktig eftersom jag inte hamnar efter där. Nu är jag visserligen inte långsammast på andra övningar heller, men det märks mer på orken än tekniken att jag är gravid.

Igår var det välbehövlig vilodag! Eller, jag hade triathlonträning med barngruppen men det var lugnt för min del, förutom någon kilometer jogg och lite löpskolning så höll jag mig till att instruera. Jag var sjukt trött igår, var trött i ryggen efter stillasittande på kursen i torsdags och så hade jag sovit lite dåligt ett par nätter. Upptäckte sen att det var fullmåne. Det verkar faktiskt som att det inte är en myt att man sover sämre vid fullmåne – ofta när jag sovit dåligt upptäcker jag i efterhand att det sammanföll med fullmånen.

Idag var det spinning med Julita Triathlon. Vi körde på World Class här i stan och det första som hände var att jag gick fel och hamnade i herrarnas omklädningsrum. Sen lyckades jag tappa klossen (heter det så på SPD-pedaler också fast det bara är en liten metalldetektor?) i fästet på pedalen. Den lossnade alltså från skon. Inte fick vi loss den från pedalen heller så personalen skulle få meka lite med det på lediga stunder. Och jag lärde mig att man kanske ska kolla skruvarna till klossarna ibland…

Själva passet gick bra annars. Jag hatar ju egentligen spinning, men tillsammans med ett gäng trevliga människor och en toppenbra instruktör blir det ju roligare. 

(bild: stulen från Madde aka toppenbra instruktör). 

Imorgon har jag råkat lova att köra stafett-DM på skidor, väldigt spännande. Förutom det faktum att det kommer att vara isigt och några rejäla nedförsbackar som jag ska försöka att inte ramla i så har jag faktiskt inte heller stått på skidor sedan förra säsongen och har ingen aning om vad magen, bäckenet och resten av kroppen tycker om det. Vi får väl se hur det går. Har haft vallaverkstad i kväll, har dock bestämt att bara åka på mina fulskidor den här säsongen. Jag är ändå egentligen för tung för mina skidor just nu och då kan jag lika gärna låta bli att slita på de paren som är lite bättre. Skateskidorna får nog också vila i år, visserligen är det vansinnigt kul med fristil men just nu är jag inte alls säker på att mitt bäcken skulle hålla med.

2 kommentarer

  • Åsa, 18 januari, 2017

    Vilken rolig son du har- gatloppet är inte lämpligt om man är gravid :D
    Min kropp gillar oxå att samla på vätska lite då och då, fast jag är ju ogravid. Men en del spännande hormoner har man ju som kvinna ändå. Intressant att simning är bra då, det visste jag inte. Brukar tycka att simträningen är bra för man slipper stoltsera upp sina ”rynkiga” underben när man väl kommit I vattnet.

  • Marie Sandberg, 20 januari, 2017

    Jag brukar också samla lite vätska även som ogravid, det kanske är vanligt? Men nu är det värre, men skönt att känna att hand- och fotleder och fingrar känns ”normalsmala” efter ett simpass.

Kommentera





  • Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.