Glad påsk då

Förra helgen var jag lite deppig när vädret var underbart och alla verkade vara ute och springa eller cykla. Nu när det ser ut så här ute gör det inte lika mycket att majoriteten av mina träningspass är förlagda till simhallen. 

Verkligen inget härligt uteväder, om det inte hade varit för ett par månader sen. Men april är april så det var väl inte så oväntat, våren är säkert här på riktigt snart. Lite typiskt att vi plockade fram och monterade upp studsmattan förra helgen bara.

Simning idag, simning igår. Nu blir det mycket arm, jag kommer inte tappa styrka i axlarna i alla fall. Det går att simma sammansatt också, i alla fall rygg och frisim, men jag tar paddlar och dolme så fort vi ska köra lite hårdare på passen för annars får jag sammandragningar och ont under magen. Det är som hållsmärta ungefär, barnmorskan trodde det var muskulärt eller ligamentsmärtor. Men jag älskar att köra arm så det går jättebra. Nu blir det 2-3 pass simning i veckan, ungefär 3000 meter varje gång. 

Jag kämpar också på med spinning en gång i veckan, med lite varierande resultat. Nu har jag i alla fall lärt mig att kort och snabbt inte funkar alls, det bästa är att se passet som styrketräning för benen istället för att köra på hög puls för då kommer sammandragningar och magsmärtor direkt. Kör jag mycket stående och ganska tungt går det jättebra! Jag får ta en vecka i taget, det går nog inte jättelänge till. Jag har styret på maxhöjd och kör med cykelbyxor + en extra padd på sadeln som jag får låna på plats, trots det känns det i svanskotan. Men än så länge har jag inte fått ont efteråt, får jag det tänker jag sluta. Ibland är det så kallad Power Training på spinningpasset, då lyser det en lampa längst fram på styret som visar vilken belastning man ligger på. Vitt är lättast, sen kommer blått, grönt, gult och rött. Första gången var det mest förvirrande och jag fick dessutom prestationsångest eftersom man ju ser lyset på alla cyklar, men nu uppskattar jag det mycket. Det går ju att ställa in vilken nivå man är på träningsmässigt, sist ställde jag nog in för låg nivå för då körde jag på rött även när vi skulle ligga lägre.

Förra fredagen började jag på gravidvattengympa på sjukhuset. Tänkte det kunde vara mysigt och dessutom att det vore kul att träffa på lite andra gravida. Det sistnämnda blev det lite dåligt med då vi endast var två deltagare – hoppas det bara var tillfälligt. Själva gympan var rolig med bra övningar, det är inte så mycket springande och skuttande på land just nu så det var desto roligare att få känna sig lite smidig i vattnet. Däremot var den effektiva delen av passet rätt kort, jag hade gärna kört minst lika länge till. 

Annars är jag rätt otymplig, trött och sliten nu. Själva träningspassen går bra men jag rör mig inte mycket däremellan. Jag jobbar fortfarande två dagar i veckan och det är tungt! Allra jobbigast är faktiskt att sitta vid datorn och jobba, jag får ont i ryggen och mycket sammandragningar. Hemma sitter jag upp väldigt lite, är jag inte uppe och gör något så ligger jag eller halvligger på sängen eller soffan. Sömnen på nätterna är väl sådär, så jag vilar mycket på dagarna – vilket väl såklart inte förbättrar nattsömnen. Men trots allt är det rätt okej, fast jag längtar verkligen efter att gå hem från jobbet nu. Egentligen är jag beviljad hel graviditetspenning från och med förra veckan, men eftersom de inte hittat någon vikarie för mig så lovade jag i ett svagt ögonblick att jobba två dagar i veckan april ut. Något som jag ångrar ibland, för även om det skulle bli lite långsamt att bara gå hemma så är det tuffa dagar på jobbet – jag blir helt slut. Nu är det dock bara fyra pass kvar – skönt!

Hoppas ni alla får en fin påskhelg, oavsett vinterväder.

Kommentera





  • Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.