Back on track!

Den här veckan känns det som att jag äntligen är tillbaka i hård träning igen efter influensan, det tog sin tid även om jag ju har tränat ett par veckor nu. Efter en extremt dålig dag på jobbet i måndags var jag helt opepp på simning, men lovade mig själv att påbörja träningen i alla fall och att jag fick gå upp när jag ville. Det slutade med att jag körde hela passet och till och med kom upp i helt okej intensitet på slutet.

Tisdag blev det testcykel nere på klubben, riktigt bra pass! Tyvärr fick jag en cykel som var lite för stor men det funkade. Vi körde tre block om 12 minuter där man körde 4 min tröskel, 4 min över tröskel och 4 min tröskel i ett svep, med 4 min vila mellan varje block. Som avslutning körde vi spurter, jättejobbigt! Jag följde upp det med ett brickpass i onsdags, 70 min cykel och 30 min löpning. Jag var helt slut efter löpningen som gick i 4,35-tempo så jag är ju inte tillbaka i ursprunglig form än. I torsdags hade jag egentligen vilodag, men hamnade på ett maxpulspass löpning med progredierande fyraminutersintervaller – inte riktigt samma sak som vila. Benen kändes som timmerstockar efter tisdagens och onsdagens pass, men det var skönt (nåja…) att pressa upp pulsen lite. På fredagens simning kändes inte kroppen lättare precis, jag var stel och tung överallt och trodde jag skulle få kasta in handduken redan efter insimmet. Kroppen vaknade dock till och efter 4500 meter kände jag mig som en ny människa, härligt!

Helgen har bjudit på sol (och halv storm), cykling på isfria grusvägar, långpass löpning och test av nya cykeln.

På dagens långpass fick jag med sonen på cykel de första 12 km innan jag vek av på Sörmlandsleden. Idag för ett år sedan sprang jag 30 km i 4,35-tempo för att jag ville vinna Hellnerutmaningen – idag var jag långt ifrån det tempot. Jag var helt slut efter 26 km och inte gick det fort, men jag tar mig tillbaka.

Det här snyggot fick följa med ut på en liten provtur på eftermiddagen. Jag inser att jag har massor att lära om cyklar och cykeldelar, jag hade inte en aning om att det finns så olika landsvägspedaler. På min nya cykel sitter superfina carbonpedaler – som jag inte hade några klossar som passade till… Jag (eller, det är ju sällan jag som mekar) fick plocka bort pedalerna från tempocykeln och byta, men nu är nya klossar beställda!

Den största utmaningen den här veckan blir nog att få till en vilodag, det är så mycket roliga pass jag vill köra. Jag har ju alltid minst en vilodag enligt schema, men ibland fuskar jag. Fast å andra sidan så blir det betydligt fler vilodagar vissa veckor när familjens schema är späckat.

Kommentera

• Copyright © 2014 Marie Sandberg. Alla rättigheter är reserverade. Sidan är skapad av Johan Eklöf.